torsdag 6 november 2008

Adventskalender / Julkalender

I Marie Claire Idées hittade jag ett bra alternativ till adventskalender. Den här kan man ju ha på bordet eller byrån istället för att hänga upp den nånstans.

Jag har i tiderna sytt en adventskalenter åt sonen C, tar bild på den när den kommer fram. Den är gjord i korsstygn, på bilden finns en snögubbe och 24 små ringar, vart man kan sätta fast små klappar eller överraskningspåsar eller karameller i väntan på jul.
Jag har nu försökt säga åt sonen att det skulle vara dags för honom att fixa upp den till mig istället, men... nu måste jag nog ändå fundera vad det skall bli i år.
Det som är bra med en egen kalender är, att man kan komma ganska billigt undan t.ex. med lakrits-stångar eller annan billig godis/dag.
Ibland har jag knytit fast olika färgers papperspåsar med t.ex. godis eller små saker. Ifjol blev det mest lakrits, mycket varierande alltså. Och så kan man göra hela kalendern färdig med en gång eller efterhand. Då 10 sedan eller så, när kalendern första gången skulle vara färdig till advent, satt jag långt in på natten och sydde sista stygnen och fixade till påsarna. Jobbit och roligt vardet och fint blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar